۱۳۸۸ دی ۱۳, یکشنبه

پژوهش شاهنامه توسط یک استاد چینی

کتاب «پژوهشی بر شاهنامه فردوسی»، نوشته جان هونین، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پکن، از سوی انتشارات دانشگاه پکن در 190 صفحه منتشر شد.

به گزارش کتاب نیوز و به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این کتاب که تالیف و تحقیق آن بیش از سه به طول انجامیده، به مباحثی چون «تاریخ ایران باستان»، «گذشته کشور فرهنگ‌خیز و متمدن ایران»، «اعتقادات و آیین زرتشتی»، «شرح حال و زندگی شاعر شهیر ایران، ابوالقاسم فردوسی»، «محتوای حماسی شاهنامه»، «فلسفه گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک در آیین زرتشت»، «موفقیت بی نظیر اعتقادی و هنری شاعر در آفرینش کتاب حماسی شاهنامه»، «دلایل اختلاف شاعر با سلطان محمود غزنوی»، «شاهنامه در چین و جایگاه شاهنامه در ادبیات ایران و جهان» پرداخته شده است.

از جان هونین، که بیشتر سال‌های عمرش را صرف آموزش و تدریس زبان و ادبیات فارسی کرده، تاکنون ده‌ها کتاب و مقاله به زبان‌های فارسی و چینی منتشر شده است.

ترجمه متن کامل شاهنامه فردوسی به زبان چینی، تالیف کتاب داستان رستم و سهراب در شاهنامه و پژوهشی بر شاهنامه فردوسی، از جمله آثار منتشر شده او درباره فردوسی هستند.

وی به پاس خدماتی که تا به حال نسبت به گسترش و معرفی زبان و ادبیات فارسی داشته، موفق به دریافت جایزه بنیاد محمود افشار، نشان دانشگاه تهران، جایزه دهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، سپاس و تقدیر رییس جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در سال‌های پیش و همچنین جایزه مترجم برگزیده ادبیات خارجی جمهوری خلق چین، شده است.

این استاد چینی زبان و ادبیات فارسی، از بانیان انجمن استادان زبان فارسی در چین و موسس بنیاد فردوسی در این کشور است.

 

برگرفته از تارنمای کتاب‏نیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر