۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه

آشنایی با بنیادِ فردوسی [شاخه‏ی توس]

بـه نـام خداوندِ جـان و خـرد

کزین برتر اندیشه بر نگذرد

بی‏گمان در جهانِ امروز، رسانه‏ها می‏توانند فاصله‏های میانِ ابنای بشر را به شدت، کم کرده و به راحتی، افسانه‏ی ده‏کده‏ی جهانی را تحقق بخشند. امروز ما در این سوی دنیا، می‏دانیم که دست‏آوردهای علمی و فرهنگی‏ی آن سوی دنیا، چیست و چه اندازه است؟

لزوم ارتباطِ میانِ فرهنگیان و اهالی‏ی هنر، شاید یکی از ضروری‏ترین نیازهای دنیای امروز باشد. به ویژه آن که در این روزها، با این حجم از تولیدِ علم و فن‏آوری، اگر کمی دیر بجنب‏ایم، از قافله جا مانده‏ایم.

نمی‏خواهیم متاسف باشیم که چه اندازه از دنیای تولیدِ علم و علومِ ادبی‏ی جهان، عقب هستیم. نمی‏خواهیم متاسف باشیم که چه اندازه از زمانِ ما، صرفِ بی‏هوده‏کاری‏ها و نابه‏سامانی‏ها شده. نمی‏خواهیم بگوییم که فرهنگِ امروزِ ایران، مشاهیرش، آثارش، تاریخ‏اش و فرهنگ‏اش، چه میزان تا رسیدن به جای‏گاهی که شایسته‏ی آن‏اند، فاصله دارند.

امروز هم دیر نیست.

امروز می‏توان با همین اندک، آغازید. با همین نرمه‏نرمه‏های نوشتاری و خط به خط‏هایی که گوشه و کنار می‏نگاریم، می‏توان آن تهی‏ی بزرگ را جبران کرد و به مقصدی که باید سال‏ها پیش می‏رسیدیم، رسید.

امیدواریم که بتوانیم.

بی‏گمان این تارنویس، کوچک‏ترین، ابتدایی‏ترین و دمِ دست‏ترین کاری بود که می‏شد برای فرهنگ ایران در ابتدای راه، کرد. این تارنویسِ خُرد، سَرِ آن دارد تا با معرفی‏ی یکی از بنیادهای فرهنگی‏ی ایران‏زمین، سرگرمِ جمع‏آوری‏ی اطلاعات، مقالات، پژوهش‏ها و دست‏آوردهای ادبی و هنری‏ی عزیزانی باشد که در زمینه‏ی سخنِ پارسی و با رویکرد ویژه به «فردوسی‏ی توسی» تنها در این زمینه، اقدام به فعالیت‏های فرهنگی کند.

«بنیادِ فردوسی» در سراسرِ ایران مشغول به فعالیت است. ولی این تارنویس مربوط به شرقِ کشور می‏باشد و فعالیت‏های آن خطه را تحت پوششِ خویش دارد. لذا ما، نامِ «بنیاد فردوسی؛ شاخه‏ی توس» را بر آن نهاده‏ایم تا مخاطبان‏مان حوزه‏ی فرهنگی این بنیاد را بشناسند. خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، سیستان و بلوچستان و استان گلستان و مازندران، همه تحتِ پوششِ این بنیاد قرار دارد.

دفتر مرکزی‏ی بنیاد، در تهران بوده و جمله‏ی فعالیت‏های بنیادهای تابعه، تحتِ نظارت آن واحد، اداره می‏گردد. اساس‏نامه‏ی مشخص و چارچوبه‏ی کلی‏ی خاصی هم دارد که به تناوب و در طی‏ی روزهای آینده، بدان اشاره خواهد شد.

ریاستِ بنیادِ فردوسی؛ شاخه‏ی توس بر عهده‏ی آقای «دکتر عباس خیرآبادی» ست. ایشان و تنی چند از هنرمندان و هنرورانِ خراسانی، با هم‏آهنگی و توافقِ بنیادِ مرکزی‏ی فردوسی، دست به سلسله اقداماتی فرهنگی و هنری زده‏اند که همین تارنویس، از جمله‏ی آن‏ها ست.

[نامِ اعضا، سِمَت و اطلاعاتِ مفید درباره‏ی هیأت مدیره‏ی این بنیاد، در نوشتاری جداگانه به حضورتان پیش‏کش خواهد گشت.]

برگزاری‏ی همایش‏های آیینی و پاس‏داشتِ آداب و رسومِ کهن اسلامی ـ ایرانی، از دیگر شاخه‏های فعالیتِ بنیاد محسوب می‏گردد که گزارش‏های آن، به تناوب خواهد آمد. به عنوان مثال، برگزاری‏ی جشن مهرگان با هم‏کاری‏ی معاونت فرهنگی‏ی شهرداری‏ی مشهد، برگزاری‏ی جشنِ آبان‏گان به یاری‏ی یکی از اعضای هیأت مدیره‏ی بنیاد و به صورتِ فعالیتی جدا از بنیاد اما با پوششِ فرهنگی‏ی آن، برگزاری‏ی شبِ شعر، حافظ خوانی، و... از دیگر فعالیت‏های ما است که گاه زمینه‏های بسطِ فضای فرهنگی را تا مرزهایی تازه‏تر و بزرگ‏تری، پیش می‏برد.

در این جا لازم است از هم‏کاری و مساعدتِ کلیه‏ی مسوولانِ ذی‏ربط در امور فرهنگی، مانندِ اداره‏ی کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی، معاونتِ فرهنگی‏ی شهرداری‏ی مشهد و چند شهرِ دیگر استان‏های سه‏گانه‏ی خراسان، مسوولانِ فرهنگی در روابط عمومی‏های سازمان‏های دولتی و نیمه‏دولتی، کمال سپاس را برای برگزاری‏ی بسیاری از آیین‏های اعتقادی و میهنی توسط این بنیاد، داشت.

ما منتظر و امیدواریم که شما دوستان عزیز، با ارسالِ آثار، مقالات، پژوهش‏ها و یا حتا عضویت در این بنیادِ نوپا، ما را در روندِ رو به رشدِ پیشِ چشم، یاری‏ی افزون‏تری برسانید.

نشانی‏ی تارنامه‏ی بنیاد:

bonyadferdowsi@gmail.com

و نشانی‏ی تارنامه‏ی ریاستِ بنیادِ فردوسی شاخه‏ی توس

[دکتر عباس خیرآبادی]:

abbaskheirabadi@aol.com

می‏باشد. هرگونه کمک، پیش‏نهاد، هم‏کاری، نظر، اثر و آفرینه‏ی هنری‏یی که بتواند ما را در جهتِ به ثبت رساندنِ «فردوسی‏ی توسی» در سازمان‏های معتبر فرهنگی‏ی جهان ـ مانند یونسکو ـ کمک کند، بی‏گمان موردِ استفاده و استقبالِ تمامی‏ی اعضای بنیاد قرار خواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر